Een actieve school

Het Maerlant-Lyceum organiseert ontzettend veel activiteiten naast het reguliere onderwijsaanbod. Met onze nieuwe accenten wereldburgerschap, duurzaamheid en leerlingbegeleiding geven we richting aan deze activiteiten. Zo hebben we in januari 2023 de Groene Vlag behaald met het Eco-Team, gaan we aankomend schooljaar wereldburgerschap verder vormgeven en kunnen alle leerlingen hun talenten kwijt bij onze verschillende commissies. Neem voor dat laatste hieronder een kijkje!

Robotica

Een van de dingen waar we heel trots op zijn op het Maerlant, is Robotica. Leerlingen die dat willen kunnen meedoen aan verschillende activiteiten, waarbij techniek, samenwerken en plezier hebben in creatief zijn het belangrijkste is. Bij de commissie Robotica vind je meer informatie.

Moerwijk-project

Leerlingen die in klas 3 of 4 zitten helpen leerlingen op een basisschool in Moerwijk op individuele basis begrijpend lezen. Dit project is al een aantal jaar in volle gang en helpt niet alleen de leerlingen in groep 3 met hun kansen in de toekomst, maar zorgt ook voor betrokkenheid en inzicht in de wereld om je heen voor de leerlingen van het Maerlant die helpen hierbij!

Projectdagen

In de onderbouw organiseert het Maerlant een aantal projectdagen waarbij verschillende thema's vanuit verschillende vakken belicht worden. Afgelopen jaar hebben de brugklassen een driedaagse gehad met het thema water, waarbij alle facetten van water, van aardrijkskunde tot biologie tot LO, naar voren kwamen.

Educatieve reizen

Zeelandreis

Aan het begin van het schooljaar gaan de brugklassers samen met mentoren en leerlingmentoren een paar dagen naar Zeeland om elkaar te leren kennen. Er is een afwisselend programma met sport, excursies en ontspanning.

Gymnasiumreis

In de tweede klas staat een reis naar de Oud-Romeinse nederzetting Trier op het programma. Deze Duitse stad biedt een groot aanbod van kunst en cultuur uit de Klassieke Oudheid.

Engelse reis

Voor alle leerlingen uit de derde klas organiseert het Maerlant-Lyceum een talenreis Engels. De havisten gaan een kleine week naar Edinburgh en de vwo’ers verblijven enkele dagen in Londen. De leerlingen logeren bij gastgezinnen, bezoeken een talenschool en maken diverse excursies.

Berlijnreis

Tijdens het vierde jaar vindt een educatieve reis naar Berlijn plaats. De leerlingen van 4 havo verkennen een week lang de historische stad en bezoeken de Stasigevangenis en concentratiekamp Sachsenhausen.

Italiëreis

In het najaar wordt voor de leerlingen van 5 vwo een tiendaagse reis naar Florence, Rome en Pompeï georganiseerd. De leer­lingen maken kennis met de cultuur en de geschiedenis van Italië.

Franse reis

Leerlingen die het DELF-programma volgen gaan in het vijfde leerjaar een aantal dagen naar Parijs of Lille, om hun spreek- en luistervaardigheid te vergroten en de Franse sfeer te ervaren.

Griekenlandreis

Omdat de Griekse kunst en cultuur niet mogen ontbreken in het gymnasiumprogramma, wordt er eens in de paar jaar een rondreis langs Athene, Mykene, Korinthe, Epidauros, Olympia en Delphi georganiseerd.