Ons onderwijs

Het Maerlant-Lyceum is een openbare school voor gymnasium, atheneum en havo in de Haagse wijk Benoordenhout. De school telt ongeveer 1.130 leerlingen en 110 medewerkers. Zij biedt een veilige en vertrouwde leeromgeving waar goed presteren en met plezier naar school gaan samenvallen. Het Maerlant-Lyceum kenmerkt zich door drie speerpunten: wereldburgerschap, duurzaamheid en leerlingbegeleiding, Daarbij speelt ons versterkt talenonderwijs, bètaonderwijs en gymnasium een belangrijke rol.

Onderwijsaanbod

Brugklas

Maerlant-Lyceum biedt twee soorten brugklassen: gymnasium en atheneum/havo. In de brugklas staan Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde, biologie, kunst, drama (in het Engels) en lichamelijke opvoeding op het programma. Gymnasium­leerlingen krijgen ook Latijn. Brugklassers krijgen tijd om te wennen aan hun nieuwe schoolomgeving, de begeleiding is daarop afgestemd. Bij het tweede rapport geven de docenten een advies voor de tweede klas: gymnasium, atheneum of atheneum-havo. De docenten bepalen uiteindelijk – op basis van de resultaten – waar de leerling naar toegaat.

Gymnasium

Naast havo en atheneum bieden we als school een brede en vormende gymnasium-opleiding aan. De opleiding start in de brugklas voor leerlingen met een sterk VWO-advies en die ervoor hebben gekozen. In deze eerste klas starten we met Latijn en vanaf klas 2 komt er Grieks bij. Na klas 3 kiezen de leerlingen tenminste één taal in hun profiel om uiteindelijk in klas 6 het gymnasiumdiploma te kunnen ontvangen. Het begrijpen van deze oude talen en culturen vergt analytische vaardigheden en flink wat doorzettingsvermogen. Op onze school bestaat de gymnasiumafdeling uit een homogene groep intelligente en gemotiveerde leerlingen. De leerlingen krijgen een uitdagend programma, waarin ook bij andere schoolvakken meer wordt aangeboden dan strikt noodzakelijk is. 

Tweede klas

In de tweede klas worden de vakken uitgebreid met natuurkunde en Duits en voor de gymnasiasten ook met Grieks. Tijdens het mentoruur is er extra aandacht voor studie- en sociale vaardigheden en voor de resultaten en het welbevinden van de leerlingen.

Sinds 2020-2021 hebben wij in het tweede jaar in plaats van een havo-klas een heterogene atheneum-havo-klas. We stellen daarbij de keuze tussen havo en atheneum met 1 jaar uit. Naast deze atheneum-havo-klassen zijn er bij ons ook tweede klassen op atheneum- en gymnasiumniveau.

Met de atheneum-havo-klas zorgen wij ervoor dat leerlingen iets langer de tijd hebben te wennen aan de nieuwe omgeving en eventuele achterstanden vanuit de basisschool in te lopen. Om ervoor te zorgen dat wij alle leerlingen op hun eigen niveau kunnen bedienen, hebben wij docenten die lesgeven in deze heterogene brugklassen ondersteund door middel van scholing en gezamenlijke bijeenkomsten. De leerjaarcoördinator klas 2 en coördinator onderwijs hebben hier een sturende rol in. Na jaarlijkse evaluatie-momenten werken wij op dit moment nog steeds met deze heterogene klassen. Wij zien de voordelen vooral in het feit dat je hiermee alle leerlingen een kans geeft hun hoogst haalbare niveau te bereiken en daarbij eventuele kansenongelijkheid vanwege een andere (basisschool)-achtergrond minimaliseert. Een samenvatting van de verschillende bijeenkomsten is op te vragen bij de schoolleiding. In de bevorderingsnormen (terug te vinden op de site onder schoolinformatie) zijn de normen voor heterogene brugklassen apart opgenomen. Met behulp van ons nieuwe toetsbeleid zorgen wij ervoor dat leerlingen op verschillende niveaus getoetst kunnen worden. worden.      

Derde klas

In de derde klas krijgen leerlingen ook scheikunde en economie. Aan het einde van het schooljaar kiezen ze welke van de vier profielen zij in de bovenbouw gaan volgen: Natuur & Techniek (N&T), Natuur & Gezondheid (N&G), Economie & Maatschappij (E&M) of Cultuur & Maatschappij (C&M). Tijdens het mentor­uur besteedt de mentor aandacht aan de profielkeuze. Het Maerlant-Lyceum geeft veel voorlichting over bèta en techniek bij de profielkeuze in de derde klas en de beroepskeuze in de bovenbouw, zodat elke leerling een goede keuze kan maken voor de toekomst.

Bovenbouw havo

Het havo leidt leerlingen op voor opleidingen binnen het hoger beroepsonderwijs (hbo). Vanaf de vierde klas werken de leerlingen aan de hand van zogenaamde Programma’s van Toetsing en Afsluiting (PTA’s) aan het examen.

Het overgangscijfer van de examenvakken in 4 havo vormt het eerste cijfer van de schoolexamens in 5 havo. Voor de meeste vakken volgt na het schoolexamen het centraal examen in 5 havo. Leerlingen die de bovenbouw afsluiten met een havodiploma kunnen instromen in 5 vwo. Als voorwaarde voor toelating geldt wel dat er een motivatiebrief wordt geschreven voor instroom.

Bovenbouw vwo

Het vwo (atheneum en gymnasium) is de vooropleiding voor het wetenschappelijk onderwijs. Inhoudelijk stellen de vakken dan ook hoge eisen aan de leerling. Ook in de manier van werken vraagt het vwo veel van de leerlingen. Zelfstandig werken en eigen verantwoordelijkheid worden in de hoogste jaren steeds belangrijker. Vanaf de vierde klas werken de leerlingen met zogenaamde Programma’s van Toetsing en Afsluiting (PTA’s) en studiewijzers, waarin het programma voor een langere periode staat beschreven. 

Een aantal vakken wordt met een schoolexamen afgesloten in 4 of 5 vwo. Die vakken kennen geen centraal examen. Het overgangscijfer van de overige examenvakken van 5 naar 6 vwo wordt het eerste cijfer dat meetelt voor het schoolexamen. Voor deze vakken volgt in 6 vwo na het schoolexamen het centraal examen.

Speerpunten

Wereldburgerschap

Op het Maerlant-Lyceum vinden wij het heel belangrijk dat leerlingen zich kunnen ontwikkelen om nu en later een plek te vinden in een steeds veranderende maatschappij. Daarom hebben wij wereldburgerschap als speerpunt. Sinds januari 2023 zijn wij lid van het Global Citizen Network om ervoor te zorgen dat onze leerlingen de wereld leren kennen, ook buiten school. Zo organiseren wij (online) uitwisselingen, bijvoorbeeld met leerlingen uit India, zorgen wij met ons versterkt talenonderwijs voor een goede kennis van de belangrijkste talen in Europa en besteden we aandacht aan diversiteit en inclusiviteit in het mentorprogramma en tijdens evenementen zoals Paarse Vrijdag. In de komende jaren zal steeds meer aandacht besteed worden aan het wereldburgerschap van alle Maerlanders.

Duurzaamheid

Een belangrijk onderdeel van wereldburgerschap is dat je je bewust wordt van de wereld om je heen. Dat duurzaamheid daarin een grote rol speelt, is op het Maerlant-Lyceum heel duidelijk. Het afgelopen schooljaar hebben wij met ons Eco-Team, bestaande uit enthousiaste leerlingen en docenten, de Groene Vlag van Eco Schools behaald. In de afgelopen jaren heeft het Eco-Team onder andere een sedum dak op de fietsenstalling, een groene muur en het scheiden van afval mogelijk gemaakt. Met activiteiten als een kledingruilbeurs en pimp je broodje met duurzaam beleg is het Eco-Team voor iedereen binnen de muren van het Maerlant-Lyceum bekend. Dit schooljaar wordt ingezet op bewustwording van onze leerlingen als het gaat om weggooien van voedsel. Een inzameling voor de lokale voedselbank hoort daar natuurlijk ook bij.

Leerlingbegeleiding

Denk je aan onze school, dan denk je aan de korte lijntjes die de leerlingen met onze docenten hebben. Wij investeren ook veel tijd in jou als leerling, omdat we het belangrijk vinden dat je het naar je zin hebt op school. En als het dan even wat minder gaat, hebben we een team van enthousiaste docenten om jou verder te helpen, of het nu gaat om het aanleren van executieve functies, stressmanagement, leren plannen of gewoon even iemand om mee te praten, al deze dingen zijn mogelijk bij ons. De basis is je mentor, hij of zij is de spil in je schoolcarrière. Mocht het dan nodig zijn, dan brengt de mentor je in contact met degene waar je extra hulp bij kan vragen. Maar ook als je wat meer uitdaging zoekt, zit je bij ons goed: met het verdiepingsproject Jonge Jacob bijvoorbeeld kun je jouw talenten verder ontwikkelen. En vergeet natuurlijk al onze commissies niet! Kortom: er is altijd iets te doen wat bij je past op het Maerlant-Lyceum.