Erasmus-week: samen bouwen aan de stad van de toekomst

In de week van 30 september waren 21 van onze leerlingen betrokken bij het bezoek van leeftijdsgenoten uit Turkije, Italië en Spanje. Dit gebeurde in het kader van ons Erasmus-project waarbij leerlingen en leraren uit de vier landen samenwerken om het onderwijs op scholen nóg duurzamer te maken.

Voor deze ontmoeting was de aula van de school veranderd in een kunstlokaal. In groepen van 4 á 5 hebben de leerlingen een week lang gewerkt aan het ontwerpen van de stad van de toekomst. In elke groep waren de vier landen vertegenwoordigd, waardoor er in het Engels moest worden gecommuniceerd. Met vier uur Engels in de week was dat voor de meeste Maerlanders gelukkig wel te doen. “Ik vond het super leuk om een week lang een andere taal te spreken", zei Anne-Fleur, een van de leerlingen die deelnam. “Sommige woorden wist ik niet en als je ze dan opzocht had je weer iets nieuws geleerd. Ik merkte ook dat mijn Nederlandse taal skills er beter van werden. Ik kwam veel makkelijker uit mijn woorden.”

Er is niet alleen gewerkt aan de maquette van de stad door de groep. Op dinsdag bezochten ze ter inspiratie het Panorama Mesdag museum en op woensdag ging de hele groep, inclusief Maerlant-leerlingen, naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Bovendien was er ook ruimte voor duurzaam sporten – ook onderdeel van het project – en werd er onder leiding van de Haagse gymdocenten een oriëntatieopdracht uitgevoerd op Clingendael. Tijdens de presentatie van de maquettes op vrijdag werd er ook van alles lekkers uitgewisseld tussen de jongeren. Het afscheid viel zwaar, maar gelukkig is het via de apps makkelijk om in contact te blijven. En in november volgt al de volgende uitwisseling – dan gaan er 6 leerlingen van ons naar Turkije om daar de partnerschool te bezoeken.

Ons Erasmusproject, Green Schools for Green Europe, loopt nu al twee jaar en in die tijd zijn er al zo’n 40 docenten van de verschillende partnerscholen voorbereid op het duurzaam lesgeven. Ze hebben onderling les ideeën uitgewerkt en brengen die nu in de praktijk met leerlingen van de vier partnerscholen. Bovendien streven partners in het project er zoveel mogelijk naar hun kennis te delen met andere scholen, via de eigen website en met bezoeken aan scholen.