Junior Med School met Julia en Teun

Julia en Teun (5V) zijn in juli begonnen met de Junior Med School aan de Erasmus Universiteit. Hieronder vind je het verslag van de eerste twee weken van Julia.

Hallo! Mijn naam is Julia en ik zit nu in de vijfde klas. Vorig schooljaar ben ik toegelaten tot de Junior Med School van de Erasmus Universiteit. Ik wil jullie graag vertellen wat ik daar tot nu toe heb gedaan en wat ik ervan heb gevonden!

Tijdens mijn eerste les biologie in de vierde, werd er al verteld over het programma, en ik was meteen geïnteresseerd. Na meerdere selectierondes ben ik met een van mijn vrienden, Teun, toegelaten tot het programma. Het programma bestaat uit drie onderdelen. Het eerste onderdeel is de JMS zomerschool van twee weken. Op 31 juli begon de zomerschool en was het onze eerste dag! Ik had meteen een goede indruk van iedereen. De coördinatoren van het programma en de gastsprekers waren allemaal heel aardig! Elke dag word je gegroet met een glimlach. Teun en ik hebben ook de andere 22 JMS leden goed leren kennen, en het is nu een hechte groep. De zomerschool werd verdeeld in vijf onderwerpen en begon met een introductie over medisch onderzoek. Op de eerste dag moest ik met drie andere leden een presentatie van vijftien minuten geven over een onderzoek. Daar hadden we ons op voorbereid door elkaar in de vakantie te ontmoeten en een paar keer te bellen. Dat was fijn, want zo kende ik drie andere mensen op de eerste dag! De volgende onderwerpen waren klinisch genetisch onderzoek, de hersenen, oncologie en farmacologie.

We hebben tijdens de twee weken veel colleges gevolgd. We hebben ook verschillende laboratoria bezocht en meegedaan aan practica. Ik heb bijvoorbeeld jonge zebravisjes en deeltjes weefsel van muizen onder een microscoop bekeken, mijn hersenen uitgedaagd met leuke proefjes, over het menselijk lichaam geleerd in de snijzaal van het Erasmus MC en in het hart van een varken gesneden. Klik hier voor het Erasmus Magazine, waar wat ervaringen in staan.

Ik heb tijdens de twee weken van de zomerschool het heel erg naar mijn zin gehad. Ik raad het programma iedereen aan die geïnteresseerd is in geneeskunde en medisch onderzoek. Iedereen die ik ontmoette was zo vriendelijk en de hele sfeer was erg positief! Ik ben enthousiast over de volgende delen van de Junior Med School en ben dankbaar voor het programma.