Ewoud Sanders te gast bij eerste Maerlant-week

Vandaag was Ewoud Sanders - journalist van o.a. NRC Handelsblad en schrijver van het alom geprezen gidsje slimmer zoeken op internet – te gast op het Maerlant om alle leerlingen uit klas 1 vaardiger te maken op het internet. Rebecca van den Berg stelde hem tussen de workshops door een paar vragen.

Je bent historicus op het gebied van taal, wat heeft dat eigenlijk met goed zoeken op internet te maken?
Helemaal niks! Als ZZP’er ben je niet in loondienst, en is het dus belangrijk dat je snel kunt zoeken op internet om bepaalde opdrachten goed te kunnen aannemen en afronden. Zo heb ik mezelf vaardig gemaakt in het efficiënt zoeken op internet.

Wat vind je van de zoekvaardigheden op internet van deze leerlingen?
Ze denken vaak te moeilijk. Ze geven ingewikkelde zoekopdrachten (bijvoorbeeld hele zinnen) zodat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Terwijl een zoekopdracht “strikt vertrouwelijk” (tussen aanhalingstekens) al leidt naar veel vertrouwelijke pdf-documenten. Daar hebben ze dus nog wel wat in te leren.

En hoe zit het met fake news?
Aan de ene kant zijn leerlingen van deze leeftijd geneigd veel te geloven van wat er op internet staat. Iedereen heeft steeds meer last van foute bronnen, dus ook de leerlingen uit klas 1. Ze worden wel veel meer getraind om fake news te herkennen. Zo is er bijvoorbeeld een spel via internet, waarbij je leert zelf fake news te maken zodat je veel beter de patronen herkent.

En social media?
Wat moeilijk is voor pubers is om te bepalen wat wel en niet schadelijk is voor hun toekomst als het gaat om sociale media. Extreme foto’s van bijvoorbeeld een feestje op Facebook of Instagram kan bepalend zijn voor het krijgen van de baan die je graag wil hebben. Je moet je altijd bewust zijn van wat potentiële werkgevers over jou vinden als ze je naam googelen. Een mooie taak voor mij vandaag om dit op het Maerlant te verspreiden!