Een jaar wethouder van Madurodam

Renske, leerling uit 4V, vertelt over haar ervaringen van het afgelopen jaar als wethouder in het college van B&W van Madurodam 2019-2020. Ze organiseerde onder andere een voetbaltoernooi samen met Jens (Segbroek College), één van de andere wethouders.

Burgemeester en wethouders Madurodam

FC Onbeperkt

Zondag 14 juni was het dan eindelijk zo ver, mijn challenge vond plaats! FC Onbeperkt is een voetbaltoernooi voor kinderen met én zonder lichte cerebrale parese. Als je deze beperking hebt, is de verbinding tussen je hersenen en je spieren minder goed en daardoor heb je moeite met bewegen. Wij organiseerden dit voetbaltoernooi om kinderen met én zonder CP kennis te laten maken met elkaar. Jens heeft zelf lichte CP en hij ervaart dat er weinig kinderen in zijn omgeving zijn die hetzelfde hebben. Hij wilde kinderen met en zonder CP samen laten komen, zodat er meer begrip voor elkaar komt. Ik wilde kinderen verbinden door middel van sport, dus we begonnen samen aan de organisatie van FC Onbeperkt.

Al met al zorgde dit voor een groep zestien blije, sportieve kinderen en de sfeer zat er goed in; er zijn veel goals gescoord, de vrijwilligers juichten enthousiast mee en een aantal kinderen hebben nummers uitgewisseld om samen een dagje naar Madurodam te gaan!

FC Onbeperkt

College van B&W

Als wethouder organiseer je dus een eigen challenge, een activiteit waarbij je iets voor een ander doet. Daarnaast hebben we een adviserende rol bij het Madurodam Kinderfonds, de organisatie die jaarlijks 600.000 tot 700.000 euro aan goede doelen voor kinderen schenkt. Ook vertegenwoordigen we Madurodam bij haar evenementen zoals de Madurodam Marathon en de Nationale Kinderherdenking.

Mijn ervaring

Ik heb een mooi jaar meegemaakt als wethouder van Madurodam. Al onze challenges zijn geslaagd en ik heb ongelofelijk veel geleerd. Ik heb niet alleen bestuurlijke ervaring opgedaan, ook heb ik veel nieuwe mensen ontmoet en mooie initiatieven gezien die Nederland een beetje mooier maken. Ik vind het jammer dat mijn bestuursjaar bijna ten einde is, maar ik ben vooral dankbaar voor alles wat ik heb geleerd!

Bekijk de hier de vlog van FC Onbeperkt

Renske Ubink, 4V